Page 21 - kennis en praktijk in de gehandicaptenzorg
P. 21

It appears, then, that to know that a statement is true is to know more than we can tell and
that hence, when a discovery solves a problem, it is itself fraught with further intimations of 1 an indeterminate range, and that furthermore, when we accept the discovery as true, we
commit ourselves to a belief in all these as yet undisclosed, perhaps as yet unthinkable con-
sequences. (Polanyi, 2009 p. 23)
Polanyi stelt daarom dat wanneer we ervan uitgaan dat stilzwijgend denken een on- losmakelijk onderdeel is van kennis, de eliminatie van de persoonlijke dimensie van kennis juist tot minder kennis leidt.
But suppose that tacit thought forms an indispensable part of all knowledge, then the ideal of eliminating all personal elements of knowledge would, in effect, aim at the destruction of all knowledge. (Polanyi, 2009 p. 20)
Verborgen kennisbron
Hoewel er vaak naar Polanyi wordt verwezen, bestaan er verschillende opvattingen over stilzwijgende kennis, die elk andere facetten van zijn concept uitlichten. Sennett (2009) vat stilzwijgende kennis bijvoorbeeld op als kennis die zich in de loop van de tijd in ons vastzet, wanneer iemand een bepaalde handeling steeds opnieuw verricht. Het wordt daarmee een routine, waardoor iemand niet meer hoeft na te denken om deze handeling uit te voeren. Omdat de omstandigheden kunnen veranderen en ie- mand zich bij een handeling in de loop van de tijd een ander doel kan stellen - bijvoor- beeld omdat hij of zij de handeling steeds beter wil doen - ontwikkelen mensen naar- mate ze meer ervaring opdoen, verschillende variaties van een handeling. Hoe meer variaties iemand op die manier verwerft, hoe bedrevener hij of zij wordt in de uitvoe- ring van deze handeling.
Embedding stands for a process essential to all skills, the conversion of information and prac- tices into tacit knowledge. If a person had to think about each and every movement of waking up, she or he would take an hour to get out of bed. When we speak of doing something "in- stinctively," we are often referring to behavior we have so routinized that we don't have to think about it. In learning a skill, we develop a complicated repertoire of such procedures. (Sennett, 2009 p. 50)
Bij de meest bedreven mensen is volgens Sennett sprake van een constante interactie tussen iemands stilzwijgende kennis en de ervaringen waarvan hij of zij zich bewust is. De stilzwijgende kennis fungeert daarbij als anker waarop iemand onbewust zijn of haar afwegingen tijdens het handelen baseert. De ervaringen waarvan iemand zich wel bewust is, dienen als kritiek of correctie wanneer blijkt dat een handeling niet leidt tot het beoogde resultaat.
In the higher stages of skill, there is a constant interplay between tacit knowledge and self- conscious awareness, the tacit knowledge serving as an anchor, the explicit awareness serv- ing as critique and corrective. (Sennett, 2009 p. 50)
Net als Schön legt Sennett in zijn voorstelling van stilzwijgende kennis het accent op het impliciete karakter. Stilzwijgende kennis wordt daarmee voorgesteld als een ver- borgen kennisbron, die voor een belangrijk deel het handelen van mensen stuurt. Vol- gens Stacey (2001) gaan veel benaderingen van kennis die tegenwoordig gangbaar zijn,
21






















































































   19   20   21   22   23